Lagerhotell

Tredjepartslogistikk – vi integrerer eksternt lagerhotell

God logistikk er svært viktig for alle netthandelsaktører og andre handelsbedrifter. For de fleste er det snakk om vinn eller forsvinn. I forhold til andre land er andelen som har outsourcet sitt lager og benytter tredjepartslogistikk (ofte forkortet TPL eller 3PL) fortsatt liten, men flere og flere får øynene opp for de fordelene dette gir også her i Norge. En tredjeparts logistikkleverandør vil enkelt forklart motta og lagre dine varer samt plukke og sende ordrene til dine kunder. Så kan heller din bedrift fokusere på egen kjernevirksomhet og økt salget, mens tredjepartslogistikkpartnere sørger for effektivisering og optimalisering av vareflyt og lagerhold. Fordelene er mange. Stordriftsfordeler gir lavere kostnader på arealer, kompetanse, arbeidskraft, IT-systemer, trucker og annet utstyr, transport og emballasje. En profesjonell lagerhotell vil sørge for få feil, lav risiko og høy innovasjonstakt innen sitt fagfelt.

 

For å få til optimal tredjepartslogistikk og vareflyt, er det også nødvendig med gode integrasjoner mellom ditt forretningssystem og lagerstyringssystemet som automatiserer og gir effektive prosesser. Manuelle prosesser vil alternativt bare øke kostnadene, øke antallet feil og redusere kundetilfredsheten. Vi har  lang erfaring med et stort antall ulike formater, bransjer og leverandører, og tilpasser oss dine behov for å maksimere din investering. Sentralt i integrasjonen er vår integrasjonsmotor, eSENTRAL.

 

Et prosjekt starter alltid med en workshop sammen med tredjepartslogistikkleverandøren. Her går vi i detalj gjennom de ulike prosessene og hva slags meldinger som skal flyte mellom bedriftens forretningssystem og lagerstyringssystemet hos leverandøren (TPL), eksempelvis:

  • Produkter fra forretningssystemet til TPL
  • Innkjøpsordre fra forretningssystemet til TPL
  • Tilbakemelding på varemottak fra TPL til forretningssystemet
  • Plukkordre fra forretningssystemet til TPL
  • Kvittering/pakkseddel til forretningssystemet på plukkordre fra TPL
  • Lagerjustering fra TPL til forretningssystemet
  • Daglig lagerstatus fra TPL til forretningssystemet
  • Fraktinformasjon fra TPL til forretningssystemet

 

Dette er meldinger/integrasjonsmoduler som ofte benyttes. I noen kundeløsninger benyttes færre meldinger enn dette og i andre løsninger er det flere. Dette avtales innledningsvis etter utført workshop og endringer i oppsettet når behovet endrer seg.

Formatet på disse meldingene kan variere fra løsning til løsning. Vi har erfaring fra svært mange ulike implementasjoner, og formater og grensesnitt vi har jobbet med, er blant annet: Axia, NYCE, flate filer, XML, IDOC, EDIFACT og ulike API-er. Antallet er også stort når det kommer til antallet forretningssystemer som våre kunder benytter.

Dette er et lite utvalg av noen av tredjepartsleverandørene vi samarbeider med: Bring Warehousing, Collicare, Frigoscandia, Itella Logistics, Andersen & Mørck, Dream Logistics, 3P logistikk og Prime Cargo.

Er du tredjepartslogistikkleverandør og ønsker én leverandør som ivaretar og sikrer at kundene dine får optimale integrasjoner, er du også velkommen til å ta kontakt for uforpliktende dialog.

Ønsker du isteden av strategiske eller økonomiske årsaker å håndtere lagerstyringen selv, anbefaler vi deg å se nærmere på bizClick logistics.