Varslingsrutiner ved feilsituasjoner – slik oppdager du avvikene i tide

Hver eneste uke implementerer vi programvare og integrasjoner som automatiserer varslingsrutiner ved feilsituasjoner hos våre kunder.

Det er ofte mye mer effektivt og økonomisk at maskiner tar seg av de repeterende oppgavene.

De gjør heller ikke feil på samme måte som mennesker, men når datasystemer «snakker sammen» via integrasjon kan det også oppstå feil. Servere feiler, disker går fulle, databaser timer ut, nettverk er overbelastet og ikke minst så forårsaker menneskelige feil at systemer feiler. Da er det viktig at det oppdages så raskt som mulig men varslingsrutiner ved feilsituasjoner. Det kan den nye eSENTRAL avviksvarsling hjelpe til med!

Varslingsrutiner ved feilsituasjoner har integrasjonsløsningen eSENTRAL hatt i mange år, men vi har erfart at en en del avvik likevel oppdages alt for sent. Ofte skyldes dette at det teknisk sett ikke er noen direkte feil, eller at de er svært vanskelig å oppdage. Vi har utviklet en helt ny løsning for avviksvarsling som kan hjelpe kundene våre å oppdage disse situasjonene i tide.

Vår systemutvikler, Kjetil Ringstad, forklarer litt nærmere hva vi mener og hvilken verdi dette kan ha for din bedrift…

Et typisk feilvarsel i dagens løsning kan være at eSENTRAL ikke får kontakt med en database, en server eller et API, eller at et organisasjonsnummer i en faktura ikke er gyldig. Mens dagens varslingsrutiner altså melder om at en konkret feil har oppstått, så gir den nye avviksvarslingen melding om at noe som var forventet å skje, ikke skjedde.

Sammen med en av våre eksperter setter man opp en fasit med én eller flere forventede mål eller hendelser. Et enkelt eksempel kan være at man forventer å motta bestilling fra en nettbutikk hvert 30.minutt i tidsrommet kl. 08 til kl. 23 på virkedager. Basert på dette defineres en varslingsregel. Dersom målet ikke oppfylles genereres et varsel på SMS eller e-post. Selv om det ikke nødvendigvis er noe feil at man ikke har mottatt ordre den siste halve timen. Er hendelsen så unormal at det er grunn til å undersøke og iverksette tiltak. Om man mottar et nytt varsel igjen en halv time senere er det i alle fall god grunn til å reagere. For hva er konsekvensen om man ikke får behandlet en hasteordre med stor verdi?

Hensikten med avviksvarsling er at man så tidlig som mulig skal oppdage feil og slippe den store smellen dersom feilen blir oppdaget senere.

Tekniske feil kan føre til at man ikke klarer å innfri sine forpliktelser i forhold til ordre, ordrebekreftelser og leveringer. En liten feil i kjeden kan føre til økonomiske tap og ressursbruk i form av gjenoppretting, kompensasjon, overtidsarbeid og mer. Har man et mål om å sjekke ordrestatus hvert 10. minutt, 30. minutt eller hver time vil feil bli oppdaget så fort som mulig og man kan avverge uheldige situasjoner.

– Kjetil Ringstad, Systemutvikler

 

Kjetil er spesialisert innen API-implementasjon, integrasjoner og tjenesteorientert arkitektur. Han har nærmere 20 års bransjeerfaring i bagasjen fra utvikling av IT-løsninger og tjenester for privat og offentlig sektor. I dag har han vært ansatt hos IntegrasjonsPartner i fire år og jobber primært med utvikling av verktøy og tjenester som IntegrasjonsPartner benytter i sine produkter.

Vil du vite mer så ring oss på 69 70 15 50 eller send oss en e-post på salg@integrasjonspartner.no.