Fredrikstad Blad tok turen innom for å skrive om bedrifter som klarer seg bra under koronatiden!

Vi er stolte over flotte medarbeidere som står på og takknemlige for det gode samarbeidet med kunder og partnere. Vi har stor tro på fremtiden og gleder oss til vanlig hverdag igjen!

Innholdet er hentet fra original artikkel  skrevet av Vidar Henriksen

Med 25 ansatte på hjemmekontor, har Fredrikstad-firmaet IntegrasjonsPartner likevel kommet godt ut av koronatiden. – Selv i en krevende tid er det viktig å ha troen på fremtiden, sier daglig leder Morten Pettersen (51) som har gått til det skritt å ansette nye medarbeidere.

Firmaet ligger anonymt til i etasjen over Rema 1000 på Hassingen Senter. Her har
IntegrasjonsPartner BITS AS holdt til de siste seks årene. De utvikler og leverer programvareløsninger som effektiviserer logistikk- og handelsprosesser i bedrifter.

– Alt vi gjør bidrar enten til at våre kunder jobber mer effektivt eller at de blir mer attraktive hos kundene sine, sier daglig leder Morten Pettersen og forteller at de har 400 kunder spredt over hele landet og noen i Sverige.

Fra kylling til bil

– Akkurat i disse dager hjelper vi for eksempel en stor kyllingprodusent i Trøndelag med å innføre nytt og mer effektivt ordre- og lagersystem, vi implementerer nytt lagersystem hos en bilimportør i Drammen og vi utvikler ny netthandelsløsning for en sykkelimportør på Ski, sier Pettersen og poengterer at de også lokalt har spennende oppdrag for flere bedrifter nå om dagen.

– Det synes vi faktisk er litt ekstra stas. Det er nemlig sånn at det ofte oppleves enklere å få kunder i Trondheim og Oslo, enn i hjembyen. Generelt sett så har vi erfart at det har vært etterspørsel etter våre tjenester når det er økonomisk tøffe tider. Da har bedriftene vært nødt til å effektivisere driften. Det er nettopp det vi kan bidra til. Vi har kunder i mange ulike bransjer. Noen sliter, mens andre faktisk gjør det veldig bra for tiden. Hvis vi hadde levert kun til en bransje så kunne vi kanskje hatt det tungt nå, sier han.

Over budsjett

– Hvordan forklarer du at dere har ansatt nye under denne koronatiden?

– Vi er faktisk veldig fornøyd med at vi har levert over budsjett både i mars og april. Så langt i mai har vi rekruttert to nye medarbeidere. Som alle andre er vi selvsagt spent på hvordan høsten blir. Noen bedrifter sliter og kan ikke sette i gang nye prosjekter, og de som gjør det bra er likevel varsomme og avventende nå. Det gjør jo at salgsprosessene våre bremses ganske kraftig. Men vi er tross alt veldig privilegert: Vi har jobb til alle fortsatt og kan drive for full maskin fra hjemmekontor, sier Morten Pettersen fremtidsrettet.

Har et samfunnsansvar

– Hvordan har det fungert med hjemmekontor for de ansatte?

– Beslutningen om å sende alle de ansatte til hjemmekontor ble tatt den 13. mars. I løpet av en time eller to timer var vi fullt operative hjemmefra. Vi har hatt alle i full jobb hele tiden. Ingen permitteringer. Det er selvsagt noen av våre folk som har fått mindre å gjøre i sine vante oppgaver, men vi kjenner på samfunnsansvaret og ønsker å holde hjulene i gang. Da må vi tenke annerledes og forsøke å få verdiskapning ut av den tiden som er frigjort, slår Pettersen fast.

Fredag i forrige uke var likevel en spesiell dag, innrømmer den daglige lederen.

– Da hadde en av våre selgere det første fysiske møtet ute hos en kunde på mer enn to måneder. I tillegg hadde vi to konsulenter på jobb hos en kunde i Drammen for å kjøre i gang vårt lagerstyringssystem hos dem. Det var et lite glimt av en normal hverdag. Men hvor lang tid tar det før det blir normalt igjen? Og blir det noen gang sånn som det var? spør Morten Pettersen.

Nestoren er med

Selskapet ble etablert i 1997 av noen lokale gründere. En av dem, Terje Svensson, er fortsatt en sentral person i firmaet.

– Når man rekrutterer folk inn i en bedrift som vår, så er det en mengde detaljer og litt sære ting man må lære seg. Da er det gull verd å ha solide fagfolk på laget, skryter Pettersen om bedriftens nestor.

– For mange er vi er en relativt anonym kunnskapsbedrift i Fredrikstad. Vi har uansett hatt en jevn og god vekst både i omsetning og antall ansatte gjennom flere år. Det er vi stolte av. Fredrikstad er i vekst og trenger alle typer arbeidsplasser sånn at folk slipper å pendle til Oslo. Vi har fantastiske ansatte som har en egen «drive». Det kunne vært vanskelig å styre og følge opp når alle sitter på hver sin tue, men sånn er det ikke. Alle styrer hverdagen sin og vet at vi må holde aktivitetene i gang. Det gjør de til gagns., sier Pettersen.

Snublet inn

Morten Pettersen er selv oppvokst på Hvaler.

– Etter 10 år i transportbransjen snublet jeg inn i IT-bransjen i år 2000. Da var jeg fullstendig blank og det var vel omtrent som å lære å gå.

Jeg begynte i IntegrasjonsPartner i 2003 og ble daglig leder i 2008. Jeg stortrives med gjengen og er stolt av å få jobbe med så mange flinke folk som har bena godt planta på jorda, sier 51-åringen som på fritiden skriver en låt i ny og ned.

– Jeg foretrekker å spille dem for meg selv, men stort sett er det fruen eller en tilfeldig nabo som får høre dem. Nylig ble jeg derimot overtalt til å legge dem ut, men det er viktig å understreke at det er mobilopptak tatt ved kjøkkenbordet, sier Morten Pettersen. Han understreker under hele intervjuet at han er Fredrikstad-patriot og at FFK står hans hjerte nærmest.

– Det viktigste er å ha en tro på at ting skal gå bra til slutt, avslutter han