Effektiv handel med EDI
Bruker bedriften din mye tid på å manuelt punche ordrene inn i forretningssystemet og manuelt sende ut ordrebekreftelser, pakksedler og fakturaer? Ville det ikke være mer hensiktsmessig at ordrene fra kunder kommer automatisk inn i forretningssystemet? Og at ordrebekreftelser, pakksedler og fakturaer blir automatisk sendt ut? Uten at de ansatte trenger å utføre manuelle oppgaver.
EDI er forkortelse for Eletronic Data Interchange, eller på norsk elektronisk datautveksling. Det betyr å erstatte sending av papirdokumenter med prosessen med å utveksle forretningsdokumenter direkte mellom IT-systemene til forretningspartnere uten manuell håndtering.
Fordeler med EDI
Fordelene med EDI er åpenbart store og flere:
- Stor tids- og kostnadsbesparelse. Automatisering øker effektivisering og manuell registrering betyr unødvendig tidsbruk
- Manuell registrering øker også sannsynlighet for feilregistrering
- Feilsendte varer og returer har høy kostnad. Antallet feilsender blir sterkt redusert med EDI
- Håndskrevne pakksedler kan medføre feiladressering, eventuelt feiltolking av utydelig håndskrift
- Høyere servicegrad og mer fornøyde kunder
- Å gå vekk fra papir betyr mer miljøvennlig
- Fortolling tar kortere tid og enklere handel på tvers av grensene
Noe av det første vi begynte med etter at IntegrasjonsPartner ble startet i 1997, var å lage EDI-løsninger for dagligvarebransjen. EDI, var et krav de store markedsaktørene i bransjen satte til sine leverandører og kunder, men den gang var dette svært kostbart å implementere. Vi utviklet derfor løsninger for at dette skulle bli mindre kostbart slik at flere kunne ta det i bruk.
eSENTRAL var i begynnelsen en EDI-tolk og etter mange års videreutvikling er eSENTRAL nå en komplett løsning for integrasjoner og EDI. eSENTRAL kobler seg mot forretningssystemet og henter og sender automatisk ut EDI-dokumenter mellom virksomheten og forretningspartnerne.
EDI for alle bransjer
Siden slutten av 90-tallet er det utviklet EDI-standarder for de fleste bransjer og IntegrasjonsPartner har også vært med å utarbeide slike bransjestandarder. Bransjer vi har god kunnskap og lang erfaring fra er blant annet:
- Dagligvare
- Sport
- Trelast og byggevare
- Møbler
- Elektro og elektronikk
- VVS og VA
- Frisør, skjønnhet og velvære
Eksempler på dokumenttyper brukt i EDI
Her er eksempler på dokumenter som benyttes innen elektronisk handel (E-handel):
- Vare- og priskatalog
- Tilbud
- Ordrer/bestilling
- Ordrebekreftelse
- Faktura
- Produktdokumentasjon
- Pakkseddel/leveringsinstrukser
- Transport og toll
- Betaling
Overvåking og avviksvarsling
For alle bedrifter det selvsagt kritisk at ordrer og andre dokumenter kommer inn og at varer blir sendt ut. eSENTRAL kan overvåke EDI-flyten og varsle dersom eksempelvis en kundes server ikke er tilgjengelig slik at ordrene ikke mottas. Les mer om overvåking og avviksvarsling her.
Meldingssentral og Peppol
EDI-meldinger kan sendes mellom avsender og mottaker på forskjellig måter. En ofte benyttet metode er bruk av FTP– eller SFTP-server. eSENTRAL kan hente og levere handelsdokumenter på en slik server. I tillegg benyttes også ofte egne nettverk for sending av EDI-dokumenter og eSENTRAL kan selvsagt også levere via meldingssentral. EHF blir mer og mer vanlig og vi tilbyr selvfølgelig også sending av EDI via Peppol-nettverket.
Typiske EHF-meldinger er:
- EHF-katalog
- EHF-ordre eller bestilling
- EHF-ordrebekreftelse
- EHF-faktura
Kontakt oss for bistand
EDI-standarder og formater er ikke likefremt enkelt. Hva betyr XML eller EDIFACT? Hva gjør man for å få SSCC korrekt på pakkseddelen? Kontakt oss så hjelper vi deg.