Arkiver: Kundehistorier

Kundehistorier

Full flyt med eSENTRAL for Beauty Import

Bilde av dame som sminker seg foran speil

Haugesunds eldste bedrift, Beauty Import AS ser fremover og fornyer forretningsdriften kraftig med moderne, integrerte og digitale løsninger for mer effektiv forretningsdrift.

Samarbeidet med IntegrasjonsPartner og Proplan har vært en avgjørende for å møte våre kunders stadig økende krav. Visma.net integrert med eSENTRAL har ikke bare effektivisert våre interne prosesser, men har også styrket vårt forhold til viktige partnere som blant andre Cubus. Vi er svært fornøyde med resultatene av dette prosjektet og ser frem til fremtidig samarbeid med IntegrasjonsPartner og Proplan.» — Arne Kongshavn, Daglig leder

 

Sterkt samarbeid

I samarbeid med Proplan implementerte vi eSENTRAL Cloud og skreddersydde integrasjonene for å håndtere kravene fra storkunden Cubus om bruk av EDI for å optimalisere forsyningskjeden og tilpasse ordreprosessen. I forkant hadde Beauty Import allerede besluttet å implementere Visma.net ERP for å optimalisere egen forretningsdrift. Resultatene av lot ikke vente på seg. Mer nøyaktig ordrehåndtering, merkbar økt kundetilfredshet, samt raskere og mer nøyaktig leveranser var resultatet.

 

Samarbeidet med Proplan viser suksessen av et strategisk partnerskap og hvordan teknologiske løsninger integrert med eSENTRAL Cloud skaper økt effektivitet, høyere datakvalitet og økt merverdi for bedrifter i dagens komplekse forretningsmiljø.

Ivaretar offentlige leveransekrav

Daniel Sønsterud Kristiansen, Økonomi- og HR-sjef

Daniel Sønsterud Kristiansen, Økonomi- og HR-sjef

Løsningene fra IntegrasjonsPartner gjør ikke bare at vi kan levere i henhold til krav fra offentlige kunder, men sørger også for å effektivisere våre interne prosesser og styrker vår evne til å levere våre produkter på en rask og nøyaktig måte.

 

Vi er svært fornøyde og kan gi de vår beste anbefaling.

 

DMedical – Omsorg, Helse & Miljø

DMedical ble stiftet i 2005 og er en betydelig leverandør innenfor flere områder i helsemarkedet; blant annet hygiene, operasjon, avfallshåndtering og rehabiliterende behandling. Selskapet samarbeider også aktivt med Otivio og produktet FlowOx™, en revolusjonerende løsning for hjemmebehandling av ben og føtter med redusert perifer mikrosirkulasjon.

eSENTRAL i skyen for enklere ordrehåndtering

For å imøtekomme krav fra sine kunder og for å optimalisere forsyningskjeden, har DMedical tatt i bruk eSENTRAL Cloud for EDI. EDI-formatene som benyttes er EHF (Peppol). eSENTRAL Cloud gjør det mulig for DMedical å sende EHF-katalog med informasjon om alle sine produkter til sine kunder. Noe som gjør det enklere for kundene å bestille varer. eSENTRAL Cloud sørger også for å motta EHF-ordre automatisk inn i Visma.net og sende ordrebekreftelse tilbake til kundene.

bizClick logistics for effektiv lagerhåndtering

Ved å benytte bizClick logistics optimaliserer DMedical lagerhåndteringen gjennom mer effektiv plukking og pakking, varemottak og telling. Ordrene blir overført til lageroperatørens nettbrett for plukking av varer og vareplukket ferdigmeldes automatisk tilbake til Visma.net.

Fordelene med eSENTRAL og bizClick logistics, i tillegg til at man imøtekommer krav fra offentlige kunder, som DMedical får:

· Automatisering og effektivisering: Reduserer manuell inntasting av data og øker effektiviteten ved å automatisere forretningsprosesser. Reduserer tiden brukt på ordre- og lagerhåndtering, slik at tid spares og sørger for raskere levering.

· Pålitelighet og nøyaktighet: Sikrer nøyaktig og pålitelig datautveksling, noe som reduserer risikoen man ofte ser ved manuell feilinntasting og ditto feilsendinger av varer.

· Sporing og siktbarhet: Gir økt sporings- og synlighetsfunksjonalitet gjennom hele forsyningskjeden.

· Skalerbarhet: Tilpasser seg varierende behov og gir muligheter for fremtidig utvidelse. eSENTRAL håndterer enkelt økende ordreinngang. bizClick logistics er enkelt og intuitivt å lære seg. Dette gjør det enkelt å overlate løsningen til andre, for eksempel i sommerferier og ved sykdom.

EDI-løsning i SAP Business One

Askøy Murerverktøy er en ledende importør og grossist av kvalitetsverktøy, tilbehør og maskiner til mur og flis.

Sortimentet er en blanding av sterke europeiske merkevarer som bl.a. Raimondi, Collomix, Sigma, Progress Profiles, Rokamat, Kapriol, Pica og Pavan, samt egne merkevarer som Tetti våtromssystem, Bosun, Dustec og Strong.

Produktene selges gjennom flisebutikker, byggevare, steinsentre og spesialbutikker over hele Norge. Alt salg går via forhandlere, det selges ikke direkte til utførende firma eller private.

Askøy Murerverktøy har benyttet eSENTRAL  som integrasjonsplattform siden 2016.

Via EDI-utveksling effektiviserer selskapet handelsprosessen med flere av sine kunder.

 

Askøy Murerverktøy benytter SAP Business One som ERP-system og her gjøres all ordrehåndtering. eSENTRAL konverterer kundeordrene i NeB-format (Nordic eBuilding) til et format som gjør at ordrene kan leses automatisk inn i SAP. På samme måte konverterer eSENTRAL ordrebekreftelse og faktura fra SAP til NeB-format. EDI-meldingene blir mottatt og sendt via et meldingsnettverk for EDI. EDI-formatet NeB er godt etablert innen byggevarebransjen.

Med et felles bransjeformat på EDI, vil aktørene i bransjen raskere og enklere bli i stand til å implementere elektronisk samhandling med sine handelspartnere. Både hos leverandører og kunder vil arbeidet med etablering og drift bli mer effektivt.

Siden alle ordrer blir opprettet automatisk i SAP Business One, betyr en EDI-løsning mye spart tid i ordrehåndtering. I tillegg til effektivisering, betyr også en slik EDI-løsning færre feilregistrerte- og feilsendte ordre. Det er høye kostnader knyttet til feilsendte varer, så alt i alt reduserer man mye kostnader med bruk av EDI og eSENTRAL.

Askøy Murerverktøy er glade for at de valgte å IntegrasjonsPartner som EDI-leverandør:

Vi er svært fornøyde med hvordan IntegrasjonsPartner har bidratt til effektive handelsprosesser med våre kunder!
Vi vil absolutt anbefale andre å velge IntegrasjonsPartner.

Elin Heggland, Daglig leder

 

Om Askøy Murerverktøy

Målet er å være en foretrukken leverandør av verktøy og tilbehør relatert til mur, flis og våtrom. Et bredt sortiment av kvalitetsprodukter, god produktkunnskap, tett, rask og god oppfølgning av kunder, rask pakking og levering er noen av de viktigste pilarene i virksomheten.
Askøy Murerverktøy er lokalisert i eget bygg i Storebotn på Askøy utenfor Bergen og har vokst til 20 ansatte.

 

Les mer om Askøy Murerverktøy her: www.askmur.no

Rask og effektiv EDI mot sportsbransjen

EDI som matcher merkevaren

Brand Assist er et selskap som utvikler, markedsfører og selger merkevaren Northug. Selskapet eies av Jon Inge Gullikstad, Frank Solli og Petter Northug. Selskapets eiere har lang erfaring med utvikling av konsepter og merkevarer innenfor sportsbransjen.

Petter Northug er kjent for sin raske og effektive stil, og ikke minst for sitt taktomslag og sine lynraske avslutningsegenskaper. For å få til et mest mulig raskt og effektivt salg av tøy og utstyr fra Northug til kjedene Coop, Intersport, Sport 1 og XXL, benytter Brand Assist eSENTRAL Cloud fra IntegrasjonsPartner.

Brand Assist mottar ordre fra sine kunder via Btwentyfour (B24) som EDI-melding, og det er eSENTRAL Cloud som henter ordrene hos Btwentyfour (B24), konverterer og oppretter automatisk disse ordrene i Visma.net. Brand Assist kontrollerer ordrene i Visma.net og oppdaterer status i Visma.net. Når ordrene er verifisert, mottar eSENTRAL Cloud en webhook fra Visma.net, et signal til eSENTRAL Cloud om å hente ordrebekreftelser, konvertere og sende disse tilbake til kundene via B24 som EDI-melding. Når varene er sendt til kundenes lager/butikker, vil eSENTRAL Cloud hente fakturagrunnlaget i Visma.net, konvertere og sende fakturaene som EDI-meldinger til kundene via B24. Avtalt EDI-format som benyttes på ordre, ordrebekreftelse og faktura er SPORTA-formatet.  SPORTA-formatet er et mye benyttet EDI-format for EDI i sportsbransjen i Norge.

 

Portal med stayer-evne

Stayer-evne over lengre løp er jo også noe som kjennetegnet Petter Northug. Han vant, som alle vet, både VM- og OL-gull på 50 km. Like viktig som å ha raske og effektive løsninger er derfor tilgjengelighet og stabilitet over tid, og mulighet for overvåking og innsyn. Brand Assist benytter derfor Portalen i eSENTRAL Cloud til å følge med på og sikre at alle EDI-meldinger blir korrekt mottatt og sendt.

Brand Assist og IntegrasjonsPartner har samarbeidet siden 2019. Brand Assist er meget godt fornøyd med løsningen som effektiviserer hverdagen og sparer Brand Assist mye tid. En automatisk løsning som dette kontra en manuell løsning hvor ordrene tastes inn, reduserer også antallet feilsendinger til et minimum.

Les mer om Brand Assist på deres hjemmesider.

Mer fornybart på tanken

Bilde av kunde UnoX

Integrasjonsplattform som effektiviserer prosesser!

Uno-X Forsyning AS er en del av Uno-X Mobility, et forretningsområde i Reitan Retail, og ivaretar innkjøps- og trekkavtaler for Uno-X-selskapene i Norge. Uno-X Forsyning AS har også ansvaret for forsyning og lagring av drivstoff, samt drift av tankanleggene til Uno-X.

Det er Uno-X Forsyning AS som skal sørge for at Uno-X Norge og YX Norge gradvis kan erstatte det fossile innholdet i sitt drivstoff med fornybart, selvfølgelig uten bruk av palmeolje og soyaolje!

IntegrasjonsPartner har bistått Uno-X Forsyning AS siden 2015 og leverer en integrasjonsløsning som understøtter, automatiserer og effektiviserer de kritiske virksomhetsprosessene.

Integrasjonsplattformen, eSENTRAL, er installert på Visma Business-serveren og sørger for:

  • Oppdatering av råvarepriser fra Platts inn i Visma Business
  • Full EDI med befrakter Skanol
  • EDI, vare- og prisinformasjon til kunder
  • EHF-faktura til kunder
  • Håndterer grensesnittene på lastingene fra depotene

Integrasjonene med Visma Business foregår via Visma Business Service (VBS) og via SQL-uttrekk. eSENTRAL henter data fra Visma Business og gjør konverteringer til blant annet CSV- og XML-format. Filer utveksles med forretningspartnere via filutveksling og meldingsnettverk.

Det er kritisk for Uno-X Forsyning AS å få inn priser fra Platts før generering av kundepriser, så her er det lagt på overvåking og varsling. I tillegg har Uno-X Forsyning AS en utvidet supportavtale som medfører at support får alle varsler sendt inn til seg og at det gjøres ukentlige sjekker.

.

 

«Vi er avhengige av at transaksjonsflyten fungerer 24/7. Vi opplever høy servicegrad og god

forståelse for vår business og våre behov»

Atle Furu, Uno-X Forsyning AS

 

Les mer om Uno-X Forsyning AS her: https://unoxmobility.no/unoxforsyning

 

Overgang til Infor M3 Cloud og EDI mot leverandører med eSENTRAL Cloud

Fredrik og Louisa kosemetikk

Fredrik & Louisa er en norskeid familiebedrift med historie tilbake til 1984. Det første parfymeriet ble etablert samme år i og i dag består virksomheten av mer enn 50 butikker og over 600 skjønnhetskonsulenter. Fredrik & Louisa er en del av Fredrik & Louisa Group, hvor Varner Holding er majoritetseier.

Fredrik & Louisa tilbyr sine kunder det absolutt beste innen dufter, sminke, ansiktspleie, kroppspleie, hårprodukter, barbering, hårstyling og romdufter, via nettbutikk og gjennom sine fysiske butikker. Fokuset er topp service og produkter av høy kvalitet.

IntegrasjonsPartner har vært leverandør til Fredrik & Louisa Logistics, tidligere kalt Hava Logistics, helt siden 2006. Tidligere løsning var EDI mot kunder og leverandører – også EDI via Kosmetikkportalen – samt bokføring av oppgjørsfiler fra Klarna.

Høsten 2021 ble det gjort strukturelle grep hos Fredrik & Louisa. Det ble bestemt at Visma Global skulle byttes ut med Infor M3 Cloud. Årsaken til valg av Infor M3 Cloud var blant annet at Infor er en av markedslederne innen ERP-systemer til retail.

Etter en kort utvelgelsesprosess våren 2022, ble det besluttet at IntegrasjonsPartner fikk fornyet tillit til å levere EDI mot leverandører som Chanel, Dermanor, Dior, DUFFbeauty, Estée Lauder, L’Oreal, Sisley Paris, Rituals, Scandinavian Cosmetics og Sæther.

I den nye EDI-løsningen til Fredrik & Louisa er eSENTRAL erstattet med eSENTRAL Cloud. På denne måten trenger ikke Fredrik & Louisa investere tid og penger i serverinfrastruktur.

Det skal sendes ordre til leverandørene, mottas ordrebekreftelser og pakksedler. Resting benyttes svært sjeldent i bransjen, så ordrebekreftelse/pakkseddel forteller hva som blir levert og til hvilken pris. Det brukes mye tid på å følge opp leverandører, så Fredrik & Louisa sparer på å få tilbake automatisk oppdatert informasjon i Infor M3 Cloud. I tillegg leverer eSENTRAL Cloud en integrasjon mot Klarna og laster ned og konverterer daglig oppgjørsfiler fra nettbutikken og inn til Infor M3 Cloud.

Løsningen kan illustreres slik:

Illustrasjonsfoto skybasert handelsløsning

 

Selve prosjektet ble ledet av Fredrik & Louisa og inkluderer også Infor M3 Cloud-leverandøren. IntegrasjonsPartner har utarbeidet EDI-implementasjonsguide for Fredrik & Louisa og denne ble sendt ut til relevante leverandører. Det var viktig å få etablert EDI mot de største leverandørene først, altså der hvor antallet bestillinger var flest og gevinsten var størst. EDI-prosjektet ble levert i henhold til frister og vi i IntegrasjonsPartner er glade for et særdeles hyggelig og godt gjennomført prosjekt.

Også Fredrik & Louisa, representert ved IT-sjef Jonas D. Nackom og prosjektleder Rune Slåttland, er glade for at de valgte å fortsette med IntegrasjonsPartner som EDI-leverandør:

«Vi er svært fornøyde med hvordan IntegrasjonsPartner har bidratt til et vellykket gjennomføringsprosjekt og overgang til stabil drift! Vi vil absolutt anbefale andre å velge IntegrasjonsPartner.»

 

Les mer om Fredrik & Louisa her: https://fredrikoglouisa.no/

Integrasjonsplattform for Selected 3PL

I løpet av kort tid har Selected 3PL blitt en betydelig leverandør av lager- og logistikktjenester i det skandinaviske markedet. Da Selected 3PL tok over virksomheten i Jönköping i 2020 etter Bring Warehousing, hadde de behov for å erstatte Brings bizTalk-plattform med en egen integrasjonsplattform.

Selected 3PL benytter lagerstyringssystem (WMS – Warehouse Management System) fra NYCE.
Kundene som benytter Selected 3PL som tredjepartslager (3PL) har ulike ERP-systemleverandører, eksempelvis fra Microsoft (Microsoft Dynamics AX), SAP (SAP S/4HANA og SAP S4/HANA Cloud) og Visma (Visma.net og Visma Business).

Martin Ståhlgren er prosess- og prosjektleder hos Selected 3PL og var med på å beslutte valg av integrasjonsleverandør:

«For oss var det viktig at løsningen var stabil og samtidig fleksibel. Løsningen skal håndtere både eksisterende og fremtidige kunder. Og vi vet jo ikke hvilke IT-systemer vi i fremtiden må kunne integrere mot vår WMS. Vi hadde god erfaring med IntegrasjonsPartner fra tidligere og etter en nøye vurdering falt derfor valget på integrasjonsplattformen eSENTRAL.»

Meldinger mellom kundenes ERP-system og Selected 3PL kan være:

  • Varekatalog fra kunde til Selected 3PL
  • Innkjøpsordre fra kunde til Selected 3PL
  • vittering på varemottak fra Selected 3PL til kunde
  • Plukkordre fra kunde til Selected 3PL
  • Kvittering fra Selected 3PL på plukkordre
  • Daglig lagerstatus fra Selected 3PL sendt til kunde
  • Lagerjustering fra Selected 3PL sendt til kunde

Enkelte kunder har kun plukkmeldinger, men de fleste har integrasjoner for automatisk overføring av varer, plukk, varemottak, telling og lagerjusteringer mellom sitt ERP-system og tredjepartslageret.

Det var viktig for Selected 3PL å kunne støtte ulike formater mot kundesiden. Blant annet benyttes nå formatene EDIFACT og GS1 XML i tillegg til ulike API-er. Det var et ønske om å standardisere mest mulig på meldingene i NYCE-format (XML), men også fant vi fort ut at det var nødvendig med kundetilpasninger. Ved filutveksling inngår også dedikert et dedikert SFTP-serverområde for hver kunde som en del av løsningen fra IntegrasjonsPartner. Selected 3PL benytter overvåking og Portalen for å få oversikt og innsikt i alle meldingene til og fra kundene og dette gir muligheten for rask respons ved eventuelle feilsituasjoner. SAP har kvartalsvise oppgraderinger, så her er det viktig at alle endringer blir testet ekstra nøye i separat testmiljø.

Martin Ståhlgren var også ansvarlig for gjennomføring av prosjektet. Selve prosjektet ble gjennomført over flere måneder og måtte nøye tilpasses kundene. Kundens kapasitet, høysesong/lavsesong og ERP-oppgraderinger var noen faktorer som måtte tas hensyn til i prosjektet.

«Vi er svært fornøyde med IntegrasjonsPartner. De har høy kompetanse på 3PL-integrasjoner og viste stor fleksibilitet i gjennomføringen av prosjektet.»

 

Løsningen

  • eSENTRAL med Selected 3PL tredjepartslager med NYCE WMS og ulike kunder, ulike formater og ERP-systemer, blant annet Visma.net, Visma Business og SAP S/4HANA

 

Om Selected 3PL

Selected 3PL tilbyr en smart og fleksibel lagringstjeneste tilpasset kundens logistikkbehov, og hjelper sine kunder å håndtere sesongsvingninger og sørger for et mer forutsigbart kostnadsbilde. Selskapet holder til i Jönköping og har hatt en solid vekst siden oppstarten i 2010. Selected 3PL har nå 40 ansatte.

EDI byggevarebransjen, oppgradering til Visma.net og bizClick logistics på lageret!

Tolmer har vært kunde av IntegrasjonsPartner i snart 20 år. Løsningen har siden starten vært å benytte eSENTRAL som integrasjonsplattform mot Mamut ERP, for å løse EDI mot kunder i byggevarebransjen. Når Tolmer i 2021 skulle migrere fra Mamut til Visma.net og implementere nytt lagerstyringssystem, falt valget igjen på IntegrasjonsPartner. Årlig estimert besparelse er ett årsverk!

Dag Morten Holm, daglig leder i Tolmer, forteller om bakgrunnen for å fortsette samarbeidet med IntegrasjonsPartner:

Vi har brukt IntegrasjonsPartner siden tidlig 2000- tallet, og er godt fornøyd med arbeidet som er utført gjennom mange år. Gode løsninger og flinke folk som løser oppgavene på en god måte. IntegrasjonsPartner fungerer ofte som prosjektleder, og styrer prosjektene trygt i mål. 

                                                                                                         Dag Morten Holm, daglig leder i Tolmer

 

I den nye løsningen er det to vesentlige endringer: eSENTRAL Cloud for Visma.net og bizClick logistics på lageret.

eSENTRAL Cloud benyttes som integrasjonsplattform for å håndtere EDI mot kundene i byggevarebransjen. EDI-formatet er fortsatt NeB (Nordic eBuilding), en standard i bransjen, men eSENTRAL er nå levert som en skytjeneste. Fordelen med å flytte fra eSENTRAL til eSENTRAL Cloud, er at eksisterende konfigurasjon i stor grad kan gjenbrukes selv om ERP-systemet byttes ut, og siden eSENTRAL nå leveres i skyen, trenger ikke kundene å tenke på serverhosting, drift, osv.

Tolmer ønsket også å effektivisere prosessene på lageret. Samtidig måtte Tolmer etterkomme bransjekrav, og flere av kundene har krav om avansert EDI-pakkseddel og SSCC-merking av kolli (paller). Dette betyr at kundene vet innholdet på pallen når de mottar varene og skanner SSCC-etiketten.

For å håndtere dette falt valget på bizClick logistics. Med bizClick logistics bruker Tolmer nettbrett for å håndtere varemottak, plukking, pakking, telling og lagerkorreksjoner. Lageransvarlig kan også benytte «Planleggeren» for planlegging, kontroll og oversikt. bizClick logistics sørger for SSCC-fangst i forbindelse med at lageroperatøren plasserer varer på pallen. eSENTRAL Cloud henter SSCC-informasjon fra bizClick logistics og sender informasjonen videre i den avanserte EDI-pakkseddelen til de kundene som krever dette.

«Vi opplever IntegrasjonsPartner som lette å samarbeide med, de er løsningsorienterte, og finner alltid en løsning på utfordringer som dukker opp. Ved henvendelser får vi gode og ikke minst raske tilbakemeldinger. De er flinke og profesjonelle, og kan trygt anbefales!»

Dag Morten Holm, daglig leder i Tolmer

 

Kundene som Tolmer har EDI mot er foreløpig Byggmakker Handel, Bygger’n (E. A. Smith), Coop Norge Handel, Gausdal Landhandleri, Løvenskiold Handel Logistikk (Maxbo) og Mestergruppen.

En ekstra bonus med løsningen er at den ikke bare løser krav fra kundene, den gjør også Tolmer mer effektiv i sin interne arbeidshverdag:

«Løsningene vi har implementert med hjelp av IntegrasjonsPartner har spart oss for ett årsverk.»

Dag Morten Holm, daglig leder i Tolmer

 

Løsningen

  • eSENTRAL Cloud
  • bizClick logistics
  • EDI NeB byggevarebransjen

 

Om Tolmer AS


Tolmer ble etablert i 1979 og er en ledende leverandør til varmebransjen.

Selskapet leverer røkrør og tilbehør, ildsteder på ved og gass, et bredt utvalg av elektriske peiser samt utepeiser/griller/pizzaovn. Tolmer tilbyr også løsninger for rehabilitering av skorstein, og stålpiper tilpasset eksisterende boliger og nye boliger.

Noen av merkevarene er Jeremias, Morsø, Stovax, Gazco, Poujoulat og Tolmer tilbehør.

Tolmer vektlegger servicegrad, kvalitet, leveringsdyktighet og videreutvikling av sortimentet for å alltid være en foretrukket leverandør. Tolmer er lokalisert i egne lokaler på Sellebakk med en lagerkapasitet på ca. 3500 kvm.

Se hjemmeside

Effektiv integrasjon mellom Visma Business og 3PL

Coromatic datahall. Foto

Coromatic benytter 3PLogistikk som tredjepartslager (3PL). Oppdateringer mellom ERP-systemet Visma Business og 3PLogistikk har tidligere vært håndtert manuelt, noe som har betydd dobbeltregistreringer og mye unødvendig og kostbar tidsbruk. En annen ulempe med manuell håndtering er faren for skrivefeil. Å sende feil varer til kunder kan være en kostbar affære.

Det var derfor et ønske fra Coromatic om en integrasjon som kunne automatisere utvekslingen av data mellom Visma Business og tredjepartslogistikkleverandøren 3PLogistikk (3PL eller TPL). 3PLogistikk benytter Axia WMS.

Løsningen var å installere eSENTRAL Professional på Visma Business-serveren. eSENTRAL henter data fra Visma Business via SQL-uttrekk og data importeres inn via Visma Business Service (VBS). Axia WMS benytter et filbasert grensesnitt, hvilket betyr at eSENTRAL henter og leverer EDI-meldinger på en FTP-server. Axia WMS leverer og henter tilsvarende fra samme FTP-server for å få meldinger ut og inn av Axia WMS. Meldingene som flyter automatisk mellom systemene er nå:

  • Grunndata (kunder og varer) fra Visma Business til 3PL
  • Innkjøpsordre fra Visma Business til 3PL
  • Kvittering varemottak fra 3PL til Visma Business
  • Salgsordre fra Visma Business til 3PL
  • Bekreftet ordremottak fra Visma Business til 3PL
  • Kvittering på plukk fra 3PL til Visma Business
  • Lagersaldo og lagerkorreksjoner fra 3PL til Visma Business
  • Rapport på dagens leveranser fra 3PL til Visma Business

Det var krav fra Coromatic om at løsningen måtte være oppe og gå før julen satte inn. Det var også viktig å kunne håndtere delleveranser, siden mange leveranser normalt er slik. I en leveranse fra Coromatic sendes batterier typisk ut til kunder på ett tidspunkt, UPS på et annet tidspunkt, osv. Integrasjonsløsningen ble levert på ca. tre uker og var oppe som avtalt før jul. I tiden etter har det vært justeringer for å tilpasse og optimalisere løsningen ytterligere. Suksesskriterier for at løsningen kunne leveres raskt, var blant annet at Coromatic og Axia hadde fokus på fremdrift med regelmessige statusmøter, hvor de hadde med seg rett og dyktig kompetanse.

«Vi i Coromatic er svært godt fornøyde med hvordan IntegrasjonsPartner har gjennomført prosjektet. Estimert sparer vi 10 – 15 minutter per ordre i forhold til manuell håndtering, og vi har mange ordre per måned!»

Terje Schults, Business Manager & Manager UPS

 

Løsningen

  • eSENTRAL med integrasjoner mellom Visma Business og tredjepartslager med Axia WMS

 

Om Coromatic

Coromatic er ledende i Norden som leverandør av løsninger for virksomhetskritisk infrastruktur og sikrer tilgang til strømforsyning og datakommunikasjon til virksomhetskritiske funksjoner. Coromatic sørger for høy tilgjengelighet og produktivitet, redder liv gjennom avbruddsfri drift 24/7 og optimaliserer energiforbruket. Selskapets kunder finnes innen flere ulike bransjer som finans, helsevesenet, forsvaret og mange andre organisasjoner med behov for tilgang til strømforsyning og datakommunikasjon.

Coromatic tilbyr rådgivning, drift og vedlikehold. De designer, bygger og drifter teknisk infrastruktur på en energieffektiv måte. Coromatic har 700 medarbeidere, og har levert løsninger og tjenester til over 5000 virksomheter i Norden. Coromatic er en del av E.ON konsernet.
Se hjemmeside

Effektivisert plukk- og pakkprosess på lager med bizClick logistics

Pretec nettbrett. Foto

Et ønske om å modernisere og effektivisere plukkfunksjonene på lageret

Pretec er et selskap i sterk vekst. I forbindelse med overgang til større lokaler og onboarding av nye operatører uten samme kunnskap om lageret som kollegaene som hadde vært der en årrekke, hadde Pretec behov for å modernisere og effektivisere lagerstyring – og spesielt lagerets plukkfunksjoner.
Ønsket var å gå fra plukklister på papir, til en digital løsning hvor data ble registrert kun én gang.

I tillegg til fine og nye kontorlokaler, har Pretec nå vokst fra et lager på 2400 kvm med korte avstander, til 10000 kvm med lager og produksjon.

Rolf Erling Halvorsen hos Pretec, forteller om overgangen fra tungvinte prosesser på lageret, til en mye enklere hverdag:

«Tidligere var det mye manuell håndtering, med utskrift av plukklister som ble sortert i bunker og hentet av operatør. Lageroperatørene skrev med penn hva som ble plukket og pakket av varer og tilleggsvarer (paller, pallekarmer, etc.) og la til eventuelle kommentarer og batchnummer. Lageroperatørene gikk deretter inn til en kontormedarbeider som manuelt måtte registrere manuelt antall varer og tilleggsprodukter for beregning av frakt. Dette tok mellom 10 og 15 minutter per plukk.»

Etter å ha sett og vurdert flere gammeldagse løsninger med håndholdte terminaler og rigide regler for innmelding, falt valget enkelt på bizClick logistics etter et referansebesøk hos en bedrift som er både kunde og leverandør. bizClick logistics er et lagerstyringssystem (Warehouse Management System – WMS) for å digitalisere og automatisere varemottak, plukk og pakk, distribusjon, telling og korreksjoner på lageret.

«I dag er det slutt på dobbeltregistrering og manuell håndtering. Lageroperatørene får nå plukkene opp på et nettbrett, plukker varene og gjør ordreavslutningen på nettbrettet. Deretter blir alt automatisk oppdatert og skrevet ut. Jeg vil anslå at vi har spart minst et årsverk ved å ta i bruk bizClick logistics. Det er vi selvsagt svært fornøyde med»

Rolf Erling Halvorsen, Pretec

«Veien blir til mens man går, sies det, og IntegrasjonsPartner har hele tiden gjort endringer og tilpasninger etter våre behov. Vi har gått fra et umerket lager uten lokasjoner, til et strømlinjeformet lager med full kontroll på hvert vareparti ved hver lokasjon. Der vi har kommet med ønsker, har IntegrasjonsPartner gjort sitt beste for å tilpasse bizClick logistics for å forbedre våre arbeidsprosesser.»

 

Løsningen

  • Effektivisering av plukk og pakk med bizClick logistics

 

Om Pretec

Helt siden oppstart i 1985 har målet for Pretec vært å være en komplett leverandør i de markedene de jobber i.

Even Karlsen startet det hele i egen garasje, da under navnet Betongbolt as, og fikk sin første ansatte fem år etter oppstart. Navnet Pretec kom til i 2004 i forbindelse med oppstart av det første søsterselskapet. Siden har det blitt søsterselskap i Sverige, Danmark, Finland, Kina, Belgia og India. Pretec teller i dag 244 ansatte på verdensbasis, der 49 jobber i Norge. Tall som stadig øker.

Det startet med gjengestenger, fundamentbolter samt innstøpningshylser til prefabrikkerte betongelementer. Det holder de på med fremdeles, i tillegg til innovative produkter i konstant utvikling. Pretec har også utvidet sortimentet betraktelig, og hovedsegmenter er nå tunnel og fjellsikring, prefab, feste og montasjedetaljer, anlegg og grunnarbeid samt lysmast.

Se hjemmeside